Nurmes-talon asiakaskysely 2023
Järjestimme Miksi et käytä palvelujamme? -kyselyn netissä ja Nurmeksen kaupunginkirjastolla 31.3.-16.4.2023. Kyselyyn vastasi 128 henkilöä, ja tulosten avulla kehitämme Nurmes-talon toimintaa tarjoamaan palveluja entistä laajemmalle joukolle. Kyselyn avulla halusimme selvittää, miksi kaikki eivät käytä Nurmes-talon palveluja, ja mikä heidät saisi osallistumaan Nurmes-talon toimintaan. Halusimme palautetta myös talossa jo asioivilta.
Alle on linkitetty kooste kyselyn tuloksista teemoittain. Tähän olemme listanneet, kuinka aiomme palautteisiin tarttua sekä aluksi avanneet hieman, miksi emme voi reagoida kaikkiin toiveisiin. Palautetta saa edelleen antaa, se on jopa suotavaa. Voit lähestyä meitä suoraan tai käyttää kaupungin palautelomaketta osoitteessa www.nurmes.fi/palaute.
Toimenpiteet ja vastaukset kyselyyn
Kyselyn tulokset antoivat hyvää materiaalia toimintamme kehittämiseksi. Harmiksemme kyselyyn ei juurikaan tullut konkreettisia toiveita, niitä toivomme teidän edelleen lähettävän. Kaikkea emme varmasti voi toteuttaa, eikä kaikki ohjelma kiinnosta jokaista, mutta pyrimme monipuoliseen tarjontaan. Vastausten perusteella meidän jo olemassa oleva toiminta ei ole kaikilta osin tuttua, joten siitä tiedottamista lisäämme.
Ihmetystä herätti, kun kaikkia tapahtumia ei löydy tietoa kaupungin sivuilta. Tätä selittää se, että Nurmes-talossa toimii useita eri toimijoita ja tapahtumia järjestää myös ulkopuoliset toimijat, jotka hoitavat oman tiedottamisensa tavallaan. Nurmeksen kaupungin www-sivujen alussa on kaupungin omat tapahtumat ja alempana sivulla on kaikki Pohjois-Karjalan tapahtumakalenteriin ilmoitetut tapahtumat Nurmeksessa. Kun kehitämme omasta toiminnastamme tiedottamisesta, voimme samalla kehittyä myös muiden Nurmes-talossa järjestettävien palvelujen tiedottamisessa. Parkkipaikkojen lisäämistä alueelle on selvitetty kaupunkirakennepalveluissa, mutta sille ei valitettavasti ole löytynyt ratkaisua. Ohjaamme asiakkaita pysäköimään myös lähikatujen varteen.
Kirjaston ja museon aukioloaikojen laajentaminen vaatisi lisää henkilöresursseja. Nykyisillä työntekijämäärillä aukioloaikojen laajentaminen ei ole mahdollista. Kirjastoon toivottiin lapsille tutustumiskäyntejä, mitkä ovat jo meidän perustarjontaamme ja tietyt koululuokat käyvät vuosittain tutustumassa kirjastoon. Lisäksi järjestämme varhaiskasvatuksen ryhmille ja avoimen päiväkodin kävijöille esittelyjä sekä satutunteja. Jokainen asiakas saa tarvittaessa henkilökunnalta opastusta, tulkaa rohkeasti asiakaspalvelutiskille kysymään.
Ylipäänsä rohkaisemme kävijöitä kulkemaan talossa ja katsomaan, mitä täältä löytyy. Nurmes-talo on julkinen rakennus ja valtaosa tiloista vapaasti kuljettavana. Myös muu talon henkilökunta mielellään kertoo, mitä Nurmes-talosta löytyy. Elokuvateatteri Kino Hannikaista ja kahvila Harjua koskevat palautteet olemme välittäneet yrittäjille.
Toimenpiteitä, joihin ryhdymme:
- Kirjoitamme Nurmeksen kaupungin kulttuuripalvelujen viestintäsuunnitelman kesällä 2023.
- Laadimme ohjeen tiedottamisesta Nurmes-talossa tapahtumia järjestäville.
- Nettisivujen kehitystoiveet välitämme niistä vastaaville.
- Kehitämme opasteita yhdessä kaupunkirakennepalvelujen kanssa.
- Laadimme saavutettavuusselvityksen ja toimimme sen mukaisten kehitystarpeiden mukaan. Selvitys julkaistaan www.nurmes.fi/nurmes-talo -sivulle kesällä 2023.
- Kyytien järjestämistä tapahtumiin selvitämme tapahtumakohtaisesti.
- Kirjastoon järjestämme uutena toimintana Playstationin syksyllä 2023.