Mihin tarvitaan Nurmes-taloa?
Nurmes-talon muuttokuulumisia osa 2
Nurmes-talon muuttokuulumisia osa 1
Joulumusiikista kohti satavuotiasta Suomea
Nurmeksen lahjoja maailmalle
Ennen ja jälkeen
Elämä on oopperan arvoinen
Ingrid, Amy, Paula & Mira ja maailman äidit
Yhtä juhlaako?
Kulttuurikesää ja kesäistä kulttuuria
Konsertin jälkimainingeissa
Väärinpäinmaahan ja takaisin: kulttuuria lapsille Nurmeksessa
Kirjaston kautta hiihtolomalle
Pielisen Karjala saapuu Nurmes-taloon
Katse eteenpäin
Kulttuurintäyteistä vuotta 2015
Hyvää ja rauhallista joulua
Pekasta Kerttuun
Tanssin ihme Nurmeksen tapaan
Nurmekselaisten kulttuuritalo
Blogit
Nurmeksen lahjoja maailmalle
”Jazzkitaristi Olli Soikkeli tekee uraa New Yorkissa: Suomalainen jazzmuusikko on siellä erikoinen ilmestys”, todettiin puolestaan YLE:n nettisivuilla ja pääuutislähetyksessä heinäkuussa.
”Suomalainen huilistilupaus elää unelmaansa Pariisissa”, otsikoi Helsingin Sanomat Kaisa Kortelaisen haastattelun niin ikään heinäkuussa.
Enkä lopeta vielä tähän. ”Veikkauksen 1 800 € nimikkopalkinnon sai Nurmekselta kotoisin oleva taidemaalari Antti Hakkarainen”, tiedotti Taidekeskus Salmela nuorten taiteilijoiden kuvataidekilpailustaan myös heinäkuussa. Annetaan anteeksi tuo Nurmeksen virheellinen taivutus – pääasia, että Antti sijoittui erinomaisesti.
Nurmeksen Seppojen tanssijaoston oppilaista on kehkeytynyt tanssin ammattilaisia erityisen paljon, ja viime kuukausina on saatu iloisia uutisia siltäkin rintamalta: Taiteen edistämiskeskus myönsi äskettäin tanssitaiteilija ja koreografi Elina Piriselle on kolmivuotisen taiteilija-apurahan, ja Siiri Kortelainen valittiin Teatterikorkeakouluun tanssin koulutusohjelmaan.
Tässä vain viimeisimmät niistä kulttuuriuutisista, joissa Nurmes on vilahdellut. Paljon on muitakin tekijöitä, joista entisellä kotiseudulla voidaan syystä olla ylpeitä. Tänä kesänä olemme saaneet kuulla ja lukea näitä positiivisia uutisia erityisen paljon, ja poimin mukaan vain tuoreimmat.
Kukaan näistä taiteen ammattilaisista tai sellaiseksi tähtäävistä ei kuitenkaan ole saanut mitään ilmaiseksi. Jokaisella on takanaan ja edessä kovaa työtä. Täällä Nurmeksessa ei varmaankaan ole lisätty juomaveteen kulttuuridopingia, vaan jokaisen harrastavan lapsen taustajoukoissa on ollut vanhempia, jotka ovat mahdollistaneet toiminnan kyyditsemällä, maksamalla, osallistumalla talkoisiin ja ties mitä – vaivojaan säästämättä.
Meidän onneksemme nämä nuoret taiteilijat eivät ole unohtaneet, mistä ovat kotoisin. Olli Soikkeli on tänään saapunut Yhdysvalloista Suomeen ja soittaa ystävineen ensimmäisen neljästä Suomen kiertueen konsertista Hannikaisen salissa huomenna. Elina Pirinen vaikuttaa Sukset Ristiin Susirajalla -tanssileirin taiteellisena johtajana, ja Kaisa Kortelainen toimii aktiivisesti Nurmeksen Kesäakatemiassa. Antti Tiensuu on paitsi esiintynyt Nurmeksessa viimeksi keväällä, myös ohjannut Immanuel-jouludraamaa, ja toinen Antti, Hakkarainen, jakaa oppejaan paikallisille kuvataiteen harrastajille Ylä-Karjalan kansalaisopiston opettajana.
Onnea ja menestystä kaikille valitsemallaan tiellä ja kiitokset kotiseudulta, jota ei ole unohdettu!
Ennen ja jälkeen
Musiikkiopiston aula on pieni ja pimeä. Ja tässä sitä odoteltiin soittotunnille pääsyä.

Kävi onnekkaasti niin, että kulttuuripalveluille tarjoutui mahdollisuus tilata Nurmeksessa työskenteleviltä kuvataiteilijoilta, täältä kotoisin olevalta Maija Lauriselta ja slovakialaiselta Michal Czinegeltä , seinämaalaus musiikkiopiston ei-niin-inspiroivaan aulaan. Syntyi teos Kotiseudulle P. J:n mukaan .
Meillä on Nurmes-talossa jo Hannikaisen sali, mutta kyllähän taloon mahtui vielä toinenkin kunnianosoitus Nurmeksessa syntyneelle P. J. Hannikaiselle. Maija Laurisen äidin nuottikokoelmasta löytyi Hannikaisen laulu Kotiseudulle. Laulu äänitettiin ja ääniraita muunnettiin kuvaksi, joka muodostaa seinämaalauksen pohjan.
Lopputulos valaisee tilan kuin keväinen aurinko. Kummassa sinä odottaisit mieluummin soittotuntia, musiikkiopiston aulassa ennen vai jälkeen?

Elämä on oopperan arvoinen
Nurmeksen Joulumusiikkiin valmistellaan pienoisoopperaa nimeltä
Vieraat. Ooppera on sillä tavalla hieno taidemuoto, että
siinä yhdistyvät musiikki ja teatteri. Yhdistyy monessa muussakin,
totta, mutta ei oopperaa suotta pidetä niin sanotun taidemusiikin
kuningaslajina. Suurisuuntaisimmat oopperat kestävät tuntikausia ja
vaativat jopa satoja esiintyjiä, kun orkesteri ja kuoro lasketaan mukaan.
Oopperaa voi kuitenkin tehdä myös pienimuotoisemmin, kuten
meidän Vieraitamme. Esiintyjäkaarti voi olla alle kymmenen
henkilöä, esityksen kesto vaikka alle tunnin, ja tarinan
ymmärtämiseksi ei vaadita maailmankirjallisuuden klassikoiden
syventäviä opintoja.
Antti Nissilän säveltämä Vieraat on
ihmisenkokoinen teos, jonka aihe nousee arjesta. Muistisairaan
ikäihmisen nykyhetki jää kiireisten läheisten ja hoitohenkilökunnan
jalkoihin, mutta muistot ovat eläviä. Ikääntynyt päähenkilö ”vanha
Lahja” muistaa lapsuuden, äidin ja isän, ja musiikki elää muistoissa
voimakkaasti. Niinpä näyttämölläkin nähdään kaksi Lahjaa, vanha ja nuori.
Oopperan yhteydessä puhutaan aina libretosta – outo sana
sekin. Libretto ei tarkoita sen kummempaa kuin tekstiä, joka teoksessa
lauletaan ja joskus myös puhutaan. Joulumusiikin pienoisoopperassa
libreton tekijä on sama kuin säveltäjä, eli Antti Nissilä, mutta aina
ei tilanne ole tämä. Vieraissa säveltäjä-libretisti ehtii
vielä näyttämöllekin: Nissilä laulaa nuoren Lahjan isänä.
Mistä idea librettoon ja koko pienoisoopperaan on sitten
saanut alkunsa? Joulumusiikin taiteellinen johtaja Jussi
Merikanto on laulajan urallaan ollut mukana uusissa
oopperoissa, joissa Suomen historian suurmiehet urakoivat suurten
tekojensa parissa. Tilausteos syntyi ajatuksesta, että keskushenkilö –
ikääntynyt nainen – löytyisi liki kenen tahansa lähipiiristä, ja hänen
elämänsä on totta tosiaan oopperan arvoinen.
Ihmisenkokoisen teoksen esiintyjät ovat Nissilän ja Merikannon
lisäksi nurmekselaiset Maija Saastamoinen
(puheroolissa) ja Inka Henneken. Mukana on myös
nurmekselaislähtöinen sopraano Sanna Heikkinen.
Säestyksestä vastaa kolmihenkinen yhtye, jossa ovat mukana
Marjaana Merikanto, piano, Marjukka
Manner, alttoviulu ja Severi Kärki,
klarinetti ja bassoklarinetti.
Pieni, mutta pippurinen ryhmä tekee meille nähtäväksi ja
kuultavaksi teoksen, jonka uskoisin puhuttelevan useimpia paitsi
aiheensa, myös musiikkinsa takia. Esitykset ovat joulun alla
Hannikaisen salissa, ja niihin on vapaa pääsy. Kannattaa kokeilla.
Ingrid, Amy, Paula & Mira ja maailman äidit
Tänä syksynä on ihmetelty Kätilön sotaa ja rakkautta ja
Napapiirin sankarien kakkososaan yltänyttä kohellusta eikä
tarvitse kauan odotella, kun uusi Bond rymistää keskuuteemme. Kaikkea
tätä on katsottu ja katsotaan Nurmeksen Kino Hannikaisessa samaan
aikaan kuin ruuhka-Suomessa.
Valtavirran fiktioelokuvien rinnalla kukoistavat myös
dokumenttielokuvat. Dokkareista on tullut katu-uskottavaa sisältöä
jopa Ylen kanaville: Docventures täyttää keskiviikkojen myöhäisillat
laatudokumenteilla ja keskusteluilla, jotka laajenevat myös
sosiaalisen median puolelle. Kino Hannikainen tuo dokumentteja myös
nähtäväksi siinä formaatissa, johon ne on tarkoitettu, eli isolle valkokankaalle.
Nurmeksessa nähdään kuukauden sisällä neljä ajankohtaista
dokumenttielokuvaa, joiden kohteet ovat sattumoisin naisia. Kaikki
muistavat Casablancan ja Ingrid Bergmanin repliikin Play it
again Sam, mutta millainen nainen Ruotsista Hollywoodiin ja sieltä
Italiaan rakkauden perässä singahtanut Bergman todella oli? Siitä
kertoo näyttelijän syntymän 100-vuotisjuhlaan valmistunut Ingrid
Bergman: Omin sanoin, joka on tarjolla Kino Hannikaisessa
lokakuun lopulla.
Marraskuun matineaelokuva on myös muotokuva poikkeuksellisen
elämän eläneestä naisesta: Amy Winehouse oli laulaja ja lauluntekijä,
joka ehti julkaista vain kaksi albumia. Winehousen elämäntyyli teki
hänestä skandaalilehtien ajojahdin kohteen, mutta dokumentti lupaa
kertoa ihmisestä otsikoiden takana. Amy on kerännyt kiitosta
niin maailmalla kuin Suomessakin.
Joensuussa vuosittain järjestettävä Suomen suurin
musiikkielokuvafestivaali Rokumentti laajentaa tänä
vuonna tarjontaansa myös maakuntaan, ja hyvä niin! (Tekisi mieli sanoa
myös, että viimeinkin.) Kino Hannikainen on itseoikeutetusti mukana
Rokumentti-kiertueella, joka tuo Nurmekseen kaksi elokuvaa. Toinen
näistä on kotimainen PMMP – Tässä elämä on -dokumentti, joka
kertoo Paula Vesalan, Mira Luodin ja heidän bändinsä kahdesta
viimeisestä vuodesta. Eniten huomiota herättäneet suomalaiset
dokumenttielokuvat ovat viime vuosina olleet näköisteoksia kansakunnan
kaapin päälle nostetuista taiteilijoista ja urheilijoista – kaikki
tyynni miehiä, joten onpa virkistävää päästä mukaan PMMP:n keikkabussiin.
Eipä silti, kyllä miehetkin dokumenttinsa ansaitsevat. Joonas
Berghällin ja Mika Hotakaisen ohjaama Miesten vuoro oli
muutama vuosi sitten pienoinen hittielokuva, jossa miehet avautuivat
kertomaan elämästään ja tunteistaan. Nyt Joonas Berghäll on ottanut
aiheekseen äidit ja äitiyden. Äidin toive on tulossa myös
Kino Hannikaisen ohjelmistoon. Ajankohta ei ole tätä kirjoitettaessa
vielä tiedossa, mutta Äidin toiveen ja kaikkien muidenkin
tässä mainittujen tulevien elokuvien esitysajat löytyvät aikanaan
osoitteesta www.kinohannikainen.net
Yhtä juhlaako?
Juhlien vuosi 2015 on kääntynyt syyspuolelle, mutta vielä on reilut
kolme kuukautta jäljellä Jean Sibeliusta (150 vuotta), Olavi Virtaa
(100 vuotta), Tapio Rautavaaraa (100 vuotta) ja Toivo Kärkeä (100
vuotta). Eikä sovi unohtaa kansalliseepostamme Kalevalaa (180 vuotta),
vaikka se on varmaan jäänyt vähemmälle huomiolle. Ja tässä on vain
supisuomalaisia juhlan aiheita.
Myös Nurmeksen kaupungin kulttuuripalvelut säntää mukaan
merkkivuosien viettoon. Syyskuun 24. päivänä käynnistyy
pianotaiteilija Janne Mertasen kolmen konsertin sarja, jonka aikana
tullaan kuulemaan Sibeliuksen pianoteoksia. Mertanen on juuri saanut
valmiiksi lokakuussa julkaistavan kokonaislevytyksen Sibeliuksen
pianomusiikista, mutta viidelle cd-levylle mahtuva tuotanto ei sentään
mahdu kolmeen konserttiin. Pianisti on ollut viime talvesta lähtien
myös virallinen Steinway Artist, joten oma flyygelimme on valmistajan
hyväksymän taiturin käsissä.
Olavi Virran juhlavuosi näkyy ja kuuluu lokakuun 18. päivänä,
kun paikallisten laulun harrastajien hyvin tuntema Matti Olavi
Taskinen konsertoi Hannikaisen salissa. Muisto vain -konsertissa
Taskista säestää viisihenkinen yhtye, joten tanssilavojen kulta-aikaan
ja Olavi Virran tutuksi tekemän musiikin maailmaan mennään tyylillä.
Merkkivuodet näkyvät ja kuuluvat kulttuuririennoissa joskus
jopa kyllästymiseen asti. Tottahan ne ovat kulttuurin tekijöille
helppo ratkaisu, sitä ei käy kieltäminen. Esimerkiksi Sibelius-ähkylle
ei ole loppua tulossa vielä lähiaikoina, sillä Finlandiasta ehtii
kyllä kajahtaa ilmoille vaikka minkälaisia versioita ennen joulukuun
8. päivää, joka on se varsinainen syntymäpäivä.
Kuntatalouden vuodenkierrossa ajatukset ovat näinä syyskuun
päivinä tulevassa vuodessa, sillä talousarvion valmistelu on
meneillään. Löytyykö ajankohtaista juhlateemaa vuodelle 2016, vai
vedetäänkö henkeä ja mieluiten tosi syvään, sillä 2017 on varmasti
Suomen historian arvokkain merkkivuosi.
Ensi vuonna on mahdollisuus juhlia sananvapautta, sillä
maailman ensimmäisestä julkisuuslaista, Anders Chydeniuksen
asettamasta painovapausasetuksesta tulee kuluneeksi 250 vuotta.
Erittäin tärkeä asia, mutta se ei taipune kulttuuritilaisuuksiksi
järin helposti. Naisten yhteiskunnallista toimintaa juhlistetaan Miina
Sillanpään 150-vuotissyntymäpäivän merkeissä. Oma suosikkini ensi
vuonna taitaa kuitenkin olla Lauri Viita 100 vuotta. Viitaa lukemalla
voi kerätä voimia suuren merkkivuoteen 2017.
MORAALI
”Siisti täytyy aina olla!”
sanoi kissa hietikolla ̶
raapi päälle tarpeenteon
pienen, sievän santakeon.
(Lauri Viita: Betonimylläri, 1947)