Päiväsi Puu-Nurmeksessa
#hyvinmeneemuttamenkööt -taas Valtimon pitäjässä
Katurin kyydissä
Maailman hauskin kesätyö
Mihin tarvitaan Nurmes-taloa?
Aurinkoinen maanantai Nurmeksessa
Tarmokasta tiistaita!
Rippikouluun tutustumassa
Kirjastoautopäivä
Reissu Valtimon pitäjään
Tiistai - Kopin museo
Tervetuloa kesäsomettajien mukaan
Nurmes-talon muuttokuulumisia osa 2
Nurmes-talon muuttokuulumisia osa 1
Joulumusiikista kohti satavuotiasta Suomea
Nurmeksen lahjoja maailmalle
Ennen ja jälkeen
Elämä on oopperan arvoinen
Ingrid, Amy, Paula & Mira ja maailman äidit
Дневники
Pielisen Karjala saapuu Nurmes-taloon
Nurmes-talossa valmistaudutaan jo toista kertaa helmikuiseen
tapahtumaviikkoon. Viikolla kahdeksan katsellaan elokuvia usean
näytöksen päivätahtia, ja uppoudutaan näyttelyissä Pielisen Karjalaan.
Varaslähtö viikkoon otetaan Kino Hannikaisessa jo sunnuntaina
15. helmikuuta. Iltapäivällä on tarjolla italialainen taltiointi
Verdin oopperasta Naamiohuvit ja sen jälkeen jatketaan vielä elokuvilla.
On taas hiihtolomalaisilla ihmettelemisen aihetta, kun Kino
Hannikainen paukuttaa valkokankaalle tämän hetken tuoreimpia elokuvia.
Risto Räppääjä ja Sevillan saituri, Lovemilla, Fifty Shades of
Grey, Kaiken teoria, Night at the Museum: Haudan salaisuus,
Turisti ja vielä viikon loppupuolella Imitation Game.
Tarjolla on vahvaa draamaa, ripaus erotiikkaakin, kepeää viihdettä
sekä omaa katsottavaa lapsille ja nuorille.
Keskiviikkona pidetään elokuvissa välipäivä, sillä Hannikaisen
sali on varattu Soittoa ja sirkushuveja -konsertille ja sen
valmisteluille. Pielisen Karjalan musiikkiopiston Nurmeksen
toimipisteen oppilaskonsertti saa lieksalaista lisämaustetta sirkuksen
muodossa. Sirkustaiteilija Karoliina Turkan vetämä opetus on
vakiinnuttanut paikkansa Lieksassa, joten on jo aikakin nähdä näiden
innokkaiden lasten ja nuorten esityksiä myös Nurmes-talossa.
Kötsin museossa avautuu tiistaina 17. helmikuuta näyttely
Nurmes Pielisen Karjalassa Ruotsin vallan ajalla 1617-1809.
Samana iltana Kötsin museossa järjestetään yhteistyössä Nurmes-Seuran
kanssa vielä kotiseutuilta, jossa erikoistutkija Ismo Björn luennoi
Ruotsin vallan aikaisesta Nurmeksesta. Kiinnostavaa paikallishistoriaa
on siis luvassa!
Kirjastossa on jo avautunut seitsemän kädentaitajan näyttely,
jossa nähdään, millaisia tekstiiliteoksia ajatukset Pielisestä ovat
synnyttäneet. Galleria Tykossa on niin ikään jo avattu kolmen
lieksalaisen kuvataiteenharrastajan näyttely Hetki ajassa.
Heikki Elme, Mauri Kokko ja Suvi Komsa kuvaavat teoksissaan myös
pielisenkarjalaista maisemaa. Elme ja Kokko ovat yleisön tavattavissa
galleriassa tiistaina 17. helmikuuta.
Kulttuurin saralla yhteistyö näkyy toimivan yli Pielisen
Karjalan kuntarajojen, ja yleisökin liikkuu sujuvasti kunnasta toiseen
mieleisen tarjonnan perässä. Ja mikä ettei: eihän 20–50 kilometriä ole
ruuhka-Suomen mittakaavaan verrattuna matka eikä mikään, jos haluaa
osallistua kiinnostavaan tilaisuuteen. Asiansa osaavat taitajat
ansaitsevat esiintymistilaisuutensa puolin ja toisin, joten odotan
erityisesti Lieksan sirkuskoululaisten vierailua. Syttyisiköhän
Nurmeksessakin sirkuskipinä?
Tervetuloa Nurmes-taloon, meidän kynnyksemme ei ole korkea. Ja
katso ensi viikolla ainakin tuore ruotsalaiselokuva Turisti, joka
nähdään Kino Hannikaisessa maanantai-iltana ja tiistaina
iltapäivällä.
Katse eteenpäin
Ei, en ole mieltynyt armeijan komentoihin, vaikka otsikosta
saattaisi niin luulla. Suuntaan vaan katseen mieluummin eteen- kuin
taaksepäin. Tulevan kulttuuritarjonnan suunnittelu on osa liki
jokaista työpäivää, joten on hieman pakkokin mennä mieluummin
etukenossa. Toiminnan kehittämisen pitäisi myös olla päivittäin
mielessä eikä langeta "ainahan meillä on tehty näin" -sudenkuoppiin.
Kuntaorganisaatioissa eletään tällä hetkellä tietenkin
kiivasta taakse päin katselun aikaa, kun toimintakertomusten laadinta
istuttaa meitä näyttöjemme äärellä. Kulttuuripalveluiden vuotta 2014
sävyttivät erityisesti Nurmeksen kaupungin 40-vuotistapahtumat, mutta
tänä vuonna palataan taas normaaliin päiväjärjestykseen.
Kulttuuritarjonnan tulisi olla ajan hermolla ja elää tässä
päivässä. Meillä Nurmeksen kaupungin sivistyspalvelukeskuksessa on
onneksi toimiva tehtäväjako, sillä kaupungilla on pätevästi johdettu
museo. Lisäksi kotiseutuyhdistys Nurmes-Seura toimii vireänä ja
läheisessä yhteistyössä museon kanssa. Nurmeksen alueen menneisyyden
tallentaminen ja historian elävä esittely on hyvissä käsissä.
Ajan hermolla oleminen ei toki tarkoita Hannikaisen salin
kalenterin täyttämistä kokeellisilla taideprojekteilla viikosta
toiseen, joten yleisö voi huokaista helpotuksesta. Vaan eipä
kuitenkaan mennä sieltä, missä aita on matalin. Joskus vaikka
konserttiin tuleminen voi vaatia riskin ottoa, mutta uskallan väittää,
että heittäytyminen kannattaa.
Kevät 2015 tuo tullessaan Hannikaisen saliin tämän ajan elävää
musiikkia ja teatteria, Suomen parhaita muusikoita ja
kansainvälistäkin tuulahdusta. Eteenpäin katsominen merkitsee myös
uusien kulttuurin käyttäjien kasvattamista, jota tehdään tänä keväänä
tuomalla päiväkoti-ikäisille Kainuun suunnalta ikioma teatteriesitys Väärinpäinmaa.
Nurmes-talon galleria Tykossa on juuri päättymässä Auli
Partion näyttely Maailmain, jossa on nähty maalausten lisäksi
kierrätysmateriaaleista tehtyjä teoksia. Kierrätys jos mikä on päivän
sana, joten on ollut hienoa nähdä, kuinka kierrätetyt materiaalit
taipuvat taiteeksi.
Gallerian toiminnassa tässä ajassa eläminen ja elävien taiteen
tekijöiden esittely on itsestään selvää. Kuvataiteilijoille - ja
välillä myös kuvataiteen harrastajille - on ensiarvoisen tärkeää saada
teoksiaan yleisön nähtäville. Tykon kaltainen helposti lähestyttävä
galleriatila on syystäkin houkutteleva, sillä siellä on helppo
piipahtaa vaikka kirjastokäynnin tai elokuvaillan yhteydessä. Pisteenä
i:n päällä on gallerian suurista ikkunoista kohti Nurmesjärveä
avautuva maisema, joka on jo itsessään päivittäin muuttuva taideteos.
Heleää helmikuun alkua ja katse kohti valoa!
Kulttuurintäyteistä vuotta 2015
Tammikuu alkaa kääntyä loppupuolelleen, ja kulttuurivuosi on jo
käynnissä. Säveltäjä Jean Sibeliuksen (1865-1957) juhlinta värittää
kotimaista tapahtumavuotta niin voimakkaasti, että tokkohan tuota
pääsee mitenkään pakoon.
Nurmeksen pahaksi onneksi Sibelius ei korvaansa lotkauttanut
Pielisen pohjoisille rannoille, vaikka läheltä liippasikin häämatka
Lieksaan ja Kolille. Ehkä selviydymme kuitenkin ilman säveltäjän
henkilökohtaista kosketusta Nurmekseen, sillä Sibeliuksen juhlavuosi
soi ympäri maailmaa, miksei myös meillä - ainakin jossain vaiheessa
alkanutta vuotta.
Vaan eipä hätää, kyllä musiikkia kuullaan Nurmeksessa, ja
muutakin on tulossa tarjolle. Nurmes-talo valmistautuu parasta aikaa
tapahtumaviikkoon, josta voi jo melkein sanoa, että se on perinteinen.
Helmikuun 15.-21. päivien runsaan ohjelmakattauksen teemana on
Pielisen Karjala. Kino Hannikainen hellii yleisöä elokuvantäyteisillä
päivillä, ja muussa ohjelmassa on mm. näyttelyitä, luento ja
konserttikin. Tarkemmat ohjelmatiedot viikostamme julkaistaan
lähiaikoina.
Maaliskuun kohokohtana soivat kipakat mustalaisswingin
sävelet. Nurmekselaislähtöinen kitaristi Olli Soikkeli on ponnistanut
pitkälle ja vaikuttaa tätä nykyä enimmäkseen Yhdysvalloissa. Suomen
kiertueelle hän nappaa rapakon takaa mukaansa viulisti Jason Anickin.
Soikkelin ja Anickin taiturointia komppaavat Tomi Kettunen ja Teemu Åkerblom.
Joensuun kaupunginteatteri on valinnut ohjelmistoonsa
kotimaisen hittikomedian Orkesteri. Huono-onnisen bändin jätkät ja
yksi mimmikin nähdään Hannikaisen salissa huhtikuun puolivälissä.
Galleria Tykon valtaavat jo kahden viikon kuluttua
lieksalaiset Heikki Elme, Mauri Kokko ja Suvi Komsa. Yhteisnäyttely
Hetki ajassa ennakoi myös myöhemmin alkavaa Nurmes-talon Pielisen
Karjala -tapahtumakokonaisuutta. Maaliskuussa galleria Tykossa
esittäytyy kajaanilainen Hannele Pussinen, ja kesäkuussa kuhmolainen
Urho Kähkönen, jonka tuotantoa on nähty galleriassamme aiemminkin.
Tyko on kovin suosittu galleriatila, johon tehdään varauksia tällä
hetkellä vuodelle 2016.
Tervetuloa nauttimaan kulttuurista myös vuonna 2015!
Hyvää ja rauhallista joulua
Vuosi 2014 on kulttuuripalvelujen osalta joulupaketissa. Viime
viikkoina otimme tuttuun tapaan loppukirin Nurmeksen Joulumusiikissa,
joka päättyi eilen.
Joulumusiikin taiteellinen johtaja Jussi Merikanto oli
järjestänyt yleisöllemme yllätyksen ideallaan Ensemble Nylandian
Kauneimmat barokkijoululaulut -konsertista. Vanhan musiikin yhtye
ihastutti ns. periodisoittimillaan ja raikkaalla soitollaan. Pisteenä
i:n päällä loisti miessolisti, jonka ääniala on kontratenori –
harvinaisen korkea miesääni siis.
Kukaan ei ole tietääkseni määrännyt, että joulukonserteissa
pitäisi vuodesta toiseen toistaa kaavaa kaikille tutuista
joululauluista. Yllätyksellisyys ja tuoreus – vaikka kyseessä olikin
vanhan musiikin konsertti – teki eilisestä illasta niin erityisen.
Joulumusiikkia tehdessä tulee melkeinpä joka vuosi eteen joko
erityisen koskettava tulkinta vanhasta suosikista tai sitten lauluna
aivan uusi tuttavuus. Tänä vuonna se oli Kauneimmat barokkijoululaulut
-konsertissa kuulemani ikivanha irlantilainen jouluhymni The Wexford
Carol. Laulun koruton kauneus muistutti vanhasta lukkarinrakkaudesta
irlantilaiseen kansanmusiikkiin. Solisti David Hackstonin ja Ensemble
Nylandian esitys henki sitä nimenomaista joulurauhaa, jota moni jo
varmasti odottaa.
Hyvän joulun toivotuksena kuitenkin jotain aivan muuta: joulu
voi olla myös poppia, kuten brittilaulaja Tracey Thornin kaksi vuotta
vanha joululevy. Klikkaa ja kuuntele. Joy.
Pekasta Kerttuun
Pekka Juhani Hannikainen syntyi Nurmeksessa tasan 160 vuotta sitten
eikä häntä totisesti ole täällä unohdettu. Nurmes-talossa on
Hannikaisen sali, Kauppatorilla Eva Ryynäsen muotoilema muistomerkki
Laulupuu ja Itäkaupungissa Hannikaisenkatu ja -aukio sekä Hannilan päiväkoti.
Ansioitunut kuoromies ja harrastajasäveltäjä elää näissä
nimissä, mutta muutenkin: joulun aikaan on syytä muistaa, että
esimerkiksi Joulupukki on lähtöisin hänen kynästään, kuten moni muukin
joululaulu. Ne ikäpolvet, joiden musiikkitunnit koulussa olivat
enemmän tai vähemmän laulamista opettajan polkiessa urkuharmonia,
ovat omakohtaisesti tutustuneet lukuisiin Hannikaisen säveltämiin koululauluihin.
Suomalaisessa kuoromaailmassa Hannikaisen nimeä pitää
ylväimmin esillä yksi maan parhaista mieskuoroista. Hän perusti vuonna
1883 Helsingissä Ylioppilaskunnan laulajat, joka on vanhin
suomenkielinen kuoro.
Kuoron perustamisesta syntyvä aasinsilta johdattaa ajatukset
takaisin kotinurkkiin. Nurmekselainen Kerttu Nikka perusti Valtimon
tyttökuoron vuonna 1977, ja vain seitsemän toimintavuoden jälkeen
alkoi pienen pohjoiskarjalaisen kunnan tyttöjen voittokulku
kuorokilpailuissa. Samaan aikaan - vuonna 1984 - lähdettiin jo
ensimmäiselle ulkomaanmatkallekin feresien helmat hulmuten.
Omanlaisensa ihme, johon vaadittiin ainakin tinkimätöntä harjoittelua
sekä laulajien ja heidän vanhempiensa sitoutumista harrastukseen. P.
J. Hannikaisen joulu- ja koulu- sekä lastenlaulut olivat muuten Kerttu
Nikan aikana Valtimon tyttökuoron ohjelmiston kulmakiviä.
Minulla oli onni olla Kertun säestettävänä ja opetettavana
joskus kauan sitten nuorena tyttönä. Kerttu Nikka oli
voimakastahtoinen, mutta samalla ainakin minun mielestäni sydämellinen
ja valloittava persoona, joka sai myös aikaiseksi asioita - kuten
Valtimon tyttökuoron esimerkkikin osoittaa. Puheet eivät olleet
pelkkiä puheita, vaan muuttuivat Kertun käsissä teoiksi.
Nurmes-talon ja Hannikaisen salin ylpeys, täysimittainen
Steinway-konserttiflyygeli, on sekin yksi Kerttu Nikan
aikaansaannoksista. Hän teki 1990-luvun alussa kaikkensa, että
kulttuuritaloon hankitaan soitin, joka houkuttelee tänne kovan luokan
esiintyjiä. Kerttu sai tahtonsa läpi. Lisäksi Nurmes-talossa on
ymmärretty jo kauan sitten, että arvosoitin tarvitsee erityistä
huolenpitoa. Niinpä flyygelillä on oma huone, jonka ilmankosteus ja
lämpötila pidetään juuri oikeilla tasoilla. Eihän S-sarjan Mersuakaan
pidetä taivasalla, jos on mahdollisuus pitää se tallissa.
Director Cantus -arvonimelläkin huomioitu Kerttu Nikka sai
toki Nurmes-taloon myös oman nimikkopaikkansa: musiikkiopiston
tiloissa oleva Kertun kamari on nimetty hänen mukaansa. Musiikki- ja
kulttuuri-ihmisenä hän oli oiva esimerkki siitä, kuinka mennään
tarvittaessa vaikka läpi harmaan kiven. Kerttumainen tekemisen
meininki on hyvä muistaa näinä aikoina, kun satsaaminen kulttuuriin
kyseenalaistetaan siellä sun täällä: täytyy uskoa omaan asiaansa, niin
saa ehkä parhaassa tapauksessa muutkin innostumaan?