lapsi tekee paperinarutyötä

Webro­pol-kysely paikal­li­sen opetus­suun­ni­tel­man sisäl­löstä

Oppimi­sen tuki muuttui perus­o­pe­tuk­sessa 1.8.2025 alkaen. Oppimi­sen tuki tarkoit­taa apua, jota oppilas tarvit­see oppimi­sessa ja koulun­käyn­nissä.

Perus­o­pe­tus­lain mukaan oppilaalla on oikeus saada oppimi­sen ja koulun­käyn­nin tukea, kun hän sitä tarvit­see. Kun tuen tarve havai­taan, koulun on tarjot­tava sitä mahdol­li­sim­man varhai­sessa vaiheessa oppilaan omassa opetus­ryh­mässä.

Oppilaalle omassa opetus­ryh­mässä annet­tava tuki voi olla yleistä tukio­pe­tusta, opetus­kie­len tukio­pe­tusta tai erityi­so­pet­ta­jan antamaa opetusta. 

Jos ryhmässä annet­tava tuki ei ole riittä­vää, oppilas voi saada myös henki­lö­koh­taista tukea. Tämä voi tarkoit­taa esimer­kiksi säännöl­listä erityi­so­pet­ta­jan opetusta pienryh­mässä tai erityis­luo­kan­opet­ta­jan opetusta erityis­luo­kassa. Henki­lö­koh­tai­seen tukeen voivat kuulua myös tulkit­se­mis- ja avusta­ja­pal­ve­lut sekä erilai­set apuvä­li­neet. 

Oppimi­sen tuen järjes­tel­män tavoit­teena on varmis­taa, että kaikki perus­o­pe­tuk­sen oppilaat voivat osallis­tua opetuk­seen ja suorit­taa perus­o­pe­tuk­sen koko oppimää­rän eli koko perus­o­pe­tuk­sen. 

Oppilaan etu on aina etusi­jalla tukea suunni­tel­taessa ja järjes­tet­täessä. Tärkeintä on suunni­tella opetus­jär­jes­te­lyt ja ryhmä­koh­tai­nen tuki niin, että ne tukevat kaikkien oppimista juuri kysei­sessä ryhmässä. Tämä muuttaa tuen painopis­tettä ennal­taeh­käi­se­vään suuntaan.  

Uusi oppimi­sen ja koulun­käyn­nin tuen järjes­telmä velvoit­taa opetta­jaa suunnit­te­le­maan ja toteut­ta­maan opetusta ryhmän tarpei­den mukaan. Ryhmässä annet­ta­via tuen keinoja voivat olla esimer­kiksi opetuk­sen eriyt­tä­mi­nen, saman­ai­kais- ja yhtei­so­pe­tus ja oppimi­sym­pä­ris­tön esteet­tö­myy­den ja saavu­tet­ta­vuu­den paran­ta­mi­nen.    

Eriyt­tä­mi­nen tarkoit­taa opetuk­sen muokkaa­mista oppilaan tarpei­siin esimer­kiksi opetus­jär­jes­te­ly­jen, oppimi­sym­pä­ris­tön, opetus­me­ne­tel­mien, materi­aa­lien tai arvioin­nin käytän­tei­den avulla. Saman­ai­kais- ja yhtei­so­pe­tuk­sessa useampi opettaja, kuten luokan- ja erityi­so­pet­taja, opetta­vat yhdessä. 

Uusi oppimi­sen tuen järjes­telmä tuo muutok­sia opetta­jan käytän­nön työhön. Uudis­tus vähen­tää tuen tarpeen arvioin­tiin ja suunnit­te­luun liitty­vien asiakir­jo­jen määrää ja selkeyt­tää koko proses­sia arvioin­nista suunnit­te­luun ja päätök­sen­te­koon. Toisaalta uudis­tus lisää opetta­jan vastuuta toteut­taa tukea ryhmän tarpei­den mukai­sesti. 

Oppilai­den oppimi­sen edisty­mi­sen ja hyvin­voin­nin seuranta koros­tuu entistä enemmän opetta­jan työssä. Opetta­jan tulee suunni­tella opetus­jär­jes­te­lyt ryhmän tarpei­den mukaan ja tehdä tarvit­taessa muutok­sia oppimi­sen tueksi. Lisäksi opetus- ja kasva­tus­hen­ki­lös­tön välinen yhteis­työ on aiempaa tärkeäm­pää tuen suunnit­te­lussa ja toteu­tuk­sessa. 

Myös oppimi­sen tuen proses­sit ja käsit­teet uudis­tui­vat 1.8.2025 alkaen. Perus­o­pe­tuk­sessa ei enää käytetä perin­tei­siä tuen tasoja, kuten yleistä, tehos­tet­tua ja erityistä tukea. Tuen tulee perus­tua konkreet­ti­siin pedago­gi­siin ratkai­sui­hin ja tukimuo­toi­hin, jotka mukau­tu­vat ryhmän ja oppilaan tarpei­den mukaan.  

Kaikille oppilaille tulee tarjota yhden­ver­tai­set mahdol­li­suu­det saada tukea oppimi­seen ja koulun­käyn­tiin. Uudis­tus koskee kaikkia tuen tarpeessa olevia oppilaita sekä perus­o­pe­tuk­sen järjes­tä­jiä. Aiemmasta poike­ten uudis­tus koskee sekä kunnal­li­sia että yksityi­siä opetuk­sen järjes­tä­jiä. Tällä on tarkoi­tus varmis­taa, että kaikki tukea tarvit­se­vat saavat sitä ja tuki toteu­te­taan yhden­mu­kai­sesti.  

Nurmek­sen kaupun­gin koulu­toimi on valmis­tel­lut muutok­seen liitty­vän paikal­li­sen opetus­suun­ni­tel­man luonnok­sen, jota on mahdol­li­suus kommen­toida vastaa­malla oheisiin kysymyk­siin. Kyselyssä paikal­li­sessa opetus­suun­ni­tel­massa muuttu­neet kohdat on jaoteltu opetus­suun­ni­tel­man lukujen perus­teella, ja jokai­seen lukuun pyyde­tään erilli­set kommen­tit.

Nurmek­sen kaupun­gin hyvin­vointi- ja sivis­tys­lau­ta­kunta käsit­te­lee paikal­li­sen opetus­suun­ni­tel­man muutok­sen 25.11.2025.

Kysely on avoinna 30.10.–13.11.2025.